KETO ERFA,  Mit KETO forløb

Serietid

Mit KETO-forløb – uge 12

Så ramte vi juli måned – en måned som bød på alt for meget arbejde og alt for lidt fri!

Min juli måned var dog på trods af dette præget af gode, sunde og mættende måltider. Måske netop fordi jeg arbejdede så meget at jeg død-pine var nødt til at planlægge mig ud af måltiderne og dermed fik food preppet som aldrig før!
I juli måned var der også plads til is – gode is – uden (tilsat) sukker og sødestoffer og med masser af lækker fedt og protein!
Is som gjorde dig mæt og tilfreds – f.eks. de lækre lyserøde hindbær is, de lakrids prikkede citron is eller måske de aller lækreste lakrids is med hindbær stykker i?
Jeg er fan af dem alle!

Men juli måned var også en måned, hvor jeg var ude og spise nogle gange – f.eks. på Burger Mania, hvor jeg fik dejlig mad – på trods af at alt faktisk gik lidt galt *G*

Som jeg skrev i sidste uge vil denne uges indlæg i serien primært handle om min krops reaktioner på ting jeg ikke plejer at spise.

Da jeg spiste KETO sidste år afprøvede jeg min kulhydrattolerance nogle gange med meget forskellige resultater.
Da jeg dengang testede mine grænser testede jeg dem godt og grundigt ved f.eks. at spise et helt måltid med både brød/stivelse til forret og efterfølgende dessert (med kage) og var derfor ikke så meget i tvivl om, hvorfor jeg fik det skidt – for det gjorde jeg. Virkelig skidt – og endte hver gang på knæ foran toilettet
Dengang reagerede jeg kraftigst på test af grænserne, når jeg indtog brød eller stivelse generelt og mindre når mit indtag var ren sukker i form af slik eller is.

Så da jeg i denne uge opdagede fejlen med lidt ekstra panering på Burger Mania tænkte jeg at det nok skulle gå – og det gjorde det da også, men jeg var stadig rigtig skidt i maven og havde kvalme. Jeg forsøgt at løse det ved at indtage ekstra fedt og salt – og det hjalp også lidt i øjeblikket.
Men jeg kunne mærke det i maven i dagene efter – min mave var sart, gjorde lidt ondt hele tiden og jeg var bare generelt utilpas i maven.

Tænk sig at kroppen kan reagere så kraftigt på lidt panering..

Jeg var også ude og spise thai mad i denne uge.
Jeg elsker thai mad, men det er ikke så nemt at finde ud af, hvad man kan spise på KETO, da det oftest ikke tydeligt fremgår, hvad maden indeholder.
Jeg plejer dog at sige at man generelt skal holde sig fra de sur/søde retter og thai chili – det er fyldt med sukker. Og så selvfølgelig vælge ris, nudler mm. fra.

Jeg spiser rigtig tit Phat Gai Met Ma Guang og ind i mellem Phad Nam Man Hoy – det er begge retter som indeholder østerssauce som indeholder ret mange kulhydrater. Men jeg vælger at tænke at der trods alt ikke er hældt 100 ml østerssauce i min lille portion – og så går det nok. Begge retter kan også indeholde en lille bitte smule mel – det afhænger dog af dem der laver det.
Jeg har kun én gang reageret på disse retter.
Sidste år valgte jeg at spise ris til og der fik jeg virkelig ondt i maven, kvalme og endte på knæ foran toilettet – ØV!
Da jeg spiste Phat Gai Met Ma Guang i juli i år – og ikke spiste ris – havde jeg ingen reaktion på det. Desuden er det lige så fint uden ris – hvis du spiser ude – laver du det hjemme eller tager det med hjem virker blomkålsris perfekt til

Den sidste spise ude/take away oplevelse som jeg havde i denne uge var med et stjerneskud.
Jeg bestiller altid stjerneskud med dampet filet til mig selv og almindelige til andre – og selvfølgelig uden brød.
Desværre blev min aftale forhindret og derfor tænkte jeg at jeg da sagtens kunne spise hans stjerneskud til frokost næste dag – hvad gør lidt panering til eller fra… Og det kunne jeg også sagtens!
Jeg endte bare på knæ foran toilettet igen – føj, hvor var jeg skidt!

Jeg synes faktisk at min krops reaktioner er ret kraftige. Er der noget min familie vil skrive under på, så er det at jeg ikke kaster op medmindre jeg ikke kan undgå det. Så de gange hvor jeg har endt foran toilettet er det simpelthen fordi jeg har været rigtig skidt og min krop i den grad havde noget den ville af med – NU!
Jeg vil faktisk gå så langt at sammenligne det med madforgiftning – det har jeg oplevet én gang – og min mave reagerer lige sådan.

Og hvad kan jeg konkludere ud fra dette? Tja – det ved jeg faktisk ikke helt selv – endnu.
Men det er jo i hvert fald tydeligt at min krop reagerer kraftigt, når jeg spiser brød/stivelse – især panering af en eller anden grund – og at jeg nok bare skal konkludere at det skal jeg holde mig fra.

Desværre ser det ud som om min krop ikke reagerer ret kraftigt på ren sukker – altså f.eks. slik og is. Desværre heller ikke på store mængder…
Den viden forsøger jeg desperat at fortrænge *G*

I nutiden – altså længe efter juli måned – spiser jeg ikke længere KETO uden sødestoffer.. og har desværre også lige forleden spist det ærgerligste skrammel du kan opdrive – bland selv slik – så måske mine erfaringer bliver større med tiden.. i så fald laver jeg et indlæg der handler kun om dette!

Har du nogle erfaringer med hvad du reagerer på – eller om du overhovedet reagerer, når du spiser ting som ikke normalt vil befinde sig i en KETO kost?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *