KETO ERFA,  Lækkerier,  Opskrifter

Søde wraps

Savner du også pandekager?

Jeg bagte en helt almindelig gang pandekager til min gamle mormors endnu ældre kæreste forleden – det er hans yndlingsspise og han er efterhånden så dement at han ingenting kan selv, så tænkte at han fortjente en gang pandekager 🖤

Men nøj, hvor det mindede mig om at jeg også elsker pandekager og hvad gør man så? Man laver nogle pandekager til sig selv.
Jeg havde ikke lige en opskrift ved hånden, men jeg har jo før lavet de salte wraps – med and her og med ørred her – og tænkte at de også måtte du som pandekager/søde wraps.

Og det gør de – de er selvfølgelig ikke lige så søde og medgørlige som almindelige pandekager, men selv niecen – som jo ellers ikke spiser KETO – godkendte dem

Jeg serverede dem med hindbærsylt og lakrids-kokossmør, men jeg tænker kun at det der din egen fantasi der sætter grænser for, hvad du kan spise i dem, til dem, på dem..

Må man spise frugt og bær på KETO? sidder du måske og tænker nu.
Jeg har før skrevet om det, men vi kan sagtens tage den igen

Nej – på KETO spiser vi som udgangspunkt ikke bær/frugt.
Det gør vi ikke fordi bær – eller frugt – er skidt eller fordi det er dårligt for os, det er det ikke – tværtimod, frugt er sundt og lækkert.
Men i en KETO kontekst er frugt for dyrtfor dyrt på kulhydratkontoen forstås..
Du har som KETO spiser 20-30 g kulhydrat tilgængeligt dagligt.
Hvis du spiser et æble har du spist ca. 11 g kulhydrat – for samme pris kunne du have spist næsten 2 hele broccolihoveder…
Hvad tænker du mætter mest? *G*

Det handler altså ikke om at vi – fordi vi spiser KETO – tror at frugt og bær er dårligt eller usundt – slet ikke. Men i en KETO kontekst er det bare ikke det bedste valg.
Men.. når det så er sagt, så er jeg – som du ved, hvis du læser med jævnligt – kæmpe fortaler for bevidste valg. Og hvis jeg – uden at sætte mit mål over styr og altså holder mig inden for mine tilgængelige kulhydrater, så vælger jeg ind i mellem at bruge lidt frugt til sødning, dessert eller en chiagrød.

Vigtigt er det dog, at dette ikke er noget du gør i de første 4-6 uger du spiser KETO. Dette fordi du gerne vil have styr på fedtadapteringen og have en krop der er fuldt ud fedtforbrændende før du begynder at eksperimentere med din kulhydrattolerance.

Men men.. det var jo slet ikke det vi skulle i dag – i dag skulle du have opskriften på nogle lækre pandekager med lige så lækkert fyld!

Søde wraps

Antal: 6 personer – 12 wraps

Ingredienser:

  • 6 æg
  • 1 nip salt
  • ½ tsk vaniljepulver (IKKE sukker)
  • Smør til stegning

Blend æg og salt. Brug en stavblender og lad blender hovedet være helt nede ved bunden hele tiden – på denne måde undgår du en masse luftbobler som gør det irriterende at stege wrapsene.

Rør forsigtigt vaniljepulveret i.

Steg wrapsene som du ville stege almindelige pandekager.

Hindbærsylt

Ingredienser:

  • 200 g hindbær

Put de frosne hindbær i en gryde og lad dem koge op i mindst 5 min.

Herefter lader du bærrene simrer til de er helt udblødt og der næsten ikke er mere væske ved dem.

Blend hindbærmassen til en ensartet konsistens.

Passer massen gennem en sigte.

Lakrids-kokossmør

Ingredienser:

  • Kokossmør
  • Lakridspulver

Varm din kokossmør op, så den er tyktflydende og smag den til med den mængde lakridspulver du foretrækker.

Jeg bruger ca. 1 tsk. per wrap – så tilpas mængden til det antal wraps du har lavet.

Samling

Beregn ½ tsk hindbærsylt og 1 tsk lakrids-kokossmør per wrap.

Lad folk selv putte det på som de ønsker.

Eller gør som jeg og smør hver enkelt wrap med hindbærsylt og dryp lakrids-kokossmør udover og fold wrapsene 2 gange.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *