KETO ERFA,  KETO Flu,  Mit KETO forløb

Substantielt, såre simpelt – salt!

Du tænker måske at jeg har fået solstik, når jeg flere gange i løbet af ugen har nævnt, hvor vigtigt salt er – og din tvivl til mig underbygges da også af vores officielle kostråd, hvor vi ligefrem har et helt råd kun omhandlende salt.

Jeg kan sagtens forstå, hvorfor det er forvirrende og hvorfor du måske har forbehold mod at øge dit saltindtag. Men som jeg før har skrevet om, så handler det om konteksten.

Jeg tænker at chancen for at du enten allerede spiser KETO eller LCHF – eller er nysgerrig på det er stor og derfor er det den kontekst vi har her.

Kontekst: Vi spiser efter LCHF principperne.

De danske kostråd baseres på en lidt anden kontekst, som jeg her kort vil beskrive, så du kan se forskellen.
Når man spiser som flest danskere gør, spiser man relativt meget forarbejdet mad og når kroppens primære brændstof samtidig er kulhydrater vil dine nyrer ikke udskille lige så meget væske og derfor er der mange danskere som har behov for at skære ned på saltforbruget.
Så i den kontekst er der intet forkert i dette kostråd.

Men det er helt omvendt hos os der spiser efter LCHF principperne (og dermed også os der spiser KETO

Målet hos os er at gøre vores krop til en fedtforbrændende maskine ved at spise meget få kulhydrater.

Når du reducerer kraftigt i det antal kulhydrater du indtager og din krop skifter fra at være drevet af kulhydrater og til at være fedtforbrændende sker der det at insulin niveauet i din krop falder.
Insulin niveauet falder fordi der ikke længere er samme behov for at frigive insulin for at regulere dit blodsukker. Det lave insulin niveau bevirker at dine nyrer udskiller mere væske og dermed mere salt.
Det er også derfor du i den første tid på KETO vil opleve et stort vægttab – det er desværre ikke fedt du taber, men væske.

Saltmangel er også ofte en del af grunden til KETO Flu – eller generel utilpashed i opstarten af din kostændring.
(Læs mere om mine erfaringer i Mit KETO-forløb)

Symptomerne på saltmangel kan være hovedpine, svimmelhed, generel utilpashed, træthed, koncentrationsbesvær, forstoppelse mv.
Hos mig har det primært vist sig som hovedpine, svimmelhed, øget sult, træthed og generel utilpashed.
Men det er slet ikke sikkert at du får så mange – eller de samme symptomer.

Uanset hvor du læser om KETO og LCHF på nettet vil alle anbefale dig, at øge dit indtag af salt – især i starten af dit forløb. Senere vil du – måske være en af de heldige – som intuitivt kan mærke, at du har behov for salt. Er du ikke en af de heldige kan du vælge fast at tilsætte lidt ekstra salt til maden – eller gøre som jeg og drikke saltvand dagligt.

Jeg lytter til min krop og fortæller den mig at det vand jeg drikker med salt i er meget salt – tolker jeg det som om jeg ikke har behov for saltet og lader være med at drikke det.
Jeg oplever oftest at jeg skal have 2 glas dagligt med 1 tsk. salt. Er jeg i perioder ekstra træt, sulten eller føler mig utilpas øger jeg det til 3 glas/dagligt.
Det er vigtigt at du kun ser mine ord som retningslinjer, da det kan være du har et meget anderledes behov end jeg har.

I starten af mit forløb havde jeg rigtig svært ved at drikke saltvandet, men det ændrede sig markant, da jeg skiftede til Himalayasalt. Jeg har ikke længere noget imod at drikke mit saltvand og nogle dage kan jeg faktisk rigtig godt lide det – jeg tolker dette som værende de dage, hvor min krop fortæller mig, at den virkelig har brug for saltet.
Jeg øgede også mængden i mit vand gradvist – jeg startede på 1/4 tsk. per glas og drikker nu 1 tsk. per glas.
Andre anbefaler at salte maden ekstra godt eller at salte neutrale madvarer godt – f.eks. agurkeskiver og servere dem til maden. Jeg bryder mig ikke om salt mad og derfor holder jeg mig til løsningen med saltvand.

Synes du det er svært at få salt nok – prøv at skifte til en anden salt, øg mængden gradvist og prøv dig frem.
Der er helt sikkert noget der duer for dig også!

Især her i varmen er det vigtigt at huske saltet – og gerne mere salt end du plejer, da du udskiller mere væske – og dermed salt, når du sveder.
Hvis du træner er det også rigtig vigtigt at du sørger for at få nok salt, da du også her udskiller mere væske og dermed mere salt.

Jeg plejer selv at have en lille smule salt med til træning for en sikkerheds skyld – eller at salte mit vand med en lille smule salt og på den måde sikrer jeg mig at jeg ikke bliver dårlig og må misse en træning pga. saltmangel.

Hvis jeg oplever generel utilpashed, svimmelhed, hovedpine eller andet har jeg gjort det til en vane altid at teste om det er pga. saltmangel at jeg er dårlig. Man vil typisk tage en pille ved hovedpine, men for at undgå al den medicin har jeg vænnet mig til at drikke et glas saltvand, vente 15-30 minutter og i 90 % af tilfældene får jeg det fint igen og sparede min krop for unødvendige piller.

Dette var et relativt langt skriv om noget som kunne have fyldt mindre end en sætning – nemlig:

HUSK SALTET

Men det er så vigtigt – og så essentielt for dit velbefindende på KETO (og LCHF) at jeg gerne gentager det igen – og igen – og igen – og…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *