Cravings,  KETO ERFA,  Mit KETO forløb

Serietid

Mit KETO-forløb – uge 14

Denne uge har været præget af rigtig mange timer på jobbet og det kan helt sikkert mærkes i den måde man har lyst til at spise på. Jeg har før skrevet om cravings og hvad der trigger min lyst til usunde ting. Jeg synes der er to typer af cravings som man skal skelne i mellem, når man snakker om cravings. For mig sker det i hvert fald på to måder.

Der er de meget korte cravings – jeg vil kalde dem vane cravings som trigges, når jeg f.eks. sætter mig i sofaen og skal hygge og tænker der mangler en skål et eller andet lækkert, når vejret er koldt og blæsende og jeg får lyst til at hygge med boller og kakao eller når vejret er fantastisk og varmt og jeg får mere lyst til is og søde bløde ting.
Det er cravings som er kortvarige og som hurtigt går over – i hvert fald, når man har brudt vanen. Altså når du ikke længere er sukkerafhængig eller fanget i vanens magt.
Det er også de cravings som jeg vil sammenligne med en rygers få minutters helt enorme lyst til en cigaret. Dette er cravings som trigges af forventningen til en situation.

Og så er der – for mig – de cravings som opstår ud fra en eller anden tanke om, at det er synd for mig selv, jeg skal belønnes fordi jeg har arbejdet hårdt, når jeg er presset og stresset osv.
Dette er de cravings som opstår som følge af et følelsesregister der kører op og ned *G*
Det er cravings som ikke typisk lige kan tilsidesættes, men er cravings som du godt kan kontrollere, hvis du sørger for at spise godt og sundt – rigeligt med fedt-grønt-protein.
Disse cravings er for mig klart de værste cravings og det er klart de cravings der kræver flest lange dialoger for at overkomme.

Jeg har tit grint af det, når jeg har læst at folk spiser med deres følelser. Jeg troede sgu ikke på, at jeg spiste med mine følelser. Jeg spiste bare det jeg havde lyst til fordi jeg havde lyst til det – BUM!
Men det har KETO ændret markant på – og især dette forløb, hvor jeg jo har noteret, hvad der er sket i mit liv samtidig med at jeg har ført madlog.
Jeg er derfor blevet meget opmærksom på at mine følelser og mentale tilstand påvirker mine spisevaner rigtig meget. Jeg har i dette meget strikse forløb – uden nogen som helst form for tilsat sukker og/eller sødestoffer – udelukkende brugt lækkerier der kan leve op til ikke at være tilsat sukker eller sødestoffer.
Jeg har valgt at spise ikke-rigtig-mad i nogle situationer, hvor jeg ikke har kunne overskue at lade være. Men efterhånden som jeg er blevet mere og mere bevist om mit handlemønster har det også været nemmere og nemmere for mig at lade være.
Hvordan det er lykkedes? Ved netop at fokusere på at spise rigtig mad – fedt, grønt og protein.

Jeg er stor fan af at foodpreppe, men som med alt andet, så glipper det ind i mellem. Men det har hjulpet mig rigtig meget at være særlig opmærksom på at foodpreppe i perioder som denne uge, hvor jeg på forhånd har vidst at jeg ville være hjemmefra i rigtig mange timer og der ikke ville være overskud til at stå og lave mad, når jeg kom hjem.
På den måde kommer jeg ikke derud, hvor jeg bliver for sulten eller presser mig selv unødvendigt og dermed bliver det nemmere at spise godt – at holde sig mæt og glad uden lange indre dialoger og lyst til ikke-rigtig-mad hele tiden.

Denne periode var derfor – på trods af meget arbejde og enorm træthed – præget af gode sunde måltider. Og det gør en kæmpe forskel!

Perioden har været præget af få mellemmåltider og 2-3 daglige måltider. Det er tydeligt at observere på madloggen, at jeg – når jeg ikke får spist mig ordentligt mæt til et af måltiderne – har behov for at putte et ekstra, lille måltid ind.
Det kan man også sagtens og der er intet forkert i det – jeg trives bare bedst med ikke at spise mere end 2 gange om dagen. Det passer ind i den måde jeg lever på.

Vægten siger -8,8 kg. i denne uge.
Jeg er ikke særlig opmærksom på vægttab, men fokuserer på den måde jeg har det på. Men så længe der er noget ekstra fedt at tage af, så er det jo bare fedt at den forsvinder.. Det kan man da aldrig klage over *G*

En kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *